DOORBRAAKGROEP

header_hek.jpg

VoortgezetWerkplezier

Werkdrukbeheersing in het voortgezet onderwijs

Werkdruk en onderwijs lijken wel twee synoniemen. Vanuit de onderwijssector zelf is een mooie aanpak ontwikkeld: Voortgezet Werkplezier.

Het idee van Voortgezet Werkplezier is eenvoudig: je neemt - met de hele school, locatie, team of met een paar collega’s - de tijd om te kijken hoe de situatie nu is en hoe deze verbeterd kan worden. Dat doe je door vijf stappen te doorlopen: begrip, inzicht, inspiratie, ideeën en uitproberen. Op deze site vind je bij elke stap verschillende werkvormen die je in gesprek brengen. Je kiest zelf welke werkvormen je wilt uitvoeren. Je kunt enkele of alle werkvormen toepassen.

Voortgezet Werkplezier is een positieve en oplossingsgerichte aanpak die manieren aanbiedt om (samen) van werkdruk naar werkplezier te gaan. Er is aandacht voor de visie en mening van werknemers en leidinggevenden. Samen worden oplossingen bedacht en uitgeprobeerd. Door zelf met plezier te werken, trek je anderen mee en kan uiteindelijk het hele schoolklimaat verbeteren.

Voortgezet Werkplezier gaat om het proces!

Veel scholen werken met tevredenheidsonderzoeken onder het personeel, om te peilen of de arbeidscondities in orde zijn (schoolgezondheidsonderzoek, workablility-index, vragenlijst psychosociale arbeidsbelasting,…etc.). Deze onderzoeken wijzen op iets dat om aandacht vraagt. Maar het is nog niet zo makkelijk om het vervolgens bij de kop te pakken.

Wij kunnen ons goed voorstellen dat je de aanpak Voortgezet Werkplezier inzet als een vervolg op of zelfs in plaats van een tevredenheidsonderzoek. Het verdiept inzichten en creëert de dialoog die nodig is om met elkaar bepaalde aspecten van de schoolorganisatie aan te pakken. Dit is een uniek en dynamisch proces. In dit soort groepswerk is het aan te bevelen iemand aan te wijzen als procesbegeleider.

Bron: http://www.voortgezetwerkplezier.nl/de-route

“De investering is de moeite waard gebleken”

Een enquête of een breed gedragen welzijnstraject? Voor die keuze zag Scholengroep Over- en Midden-Betuwe zich in 2013 gesteld bij de voorbereiding van het periodieke welzijnsonderzoek. Drie jaar later is de eerste fase van het welzijnstraject afgerond. Was dit de juist keuze?

http://www.voion.nl/publicaties/welzijnstraject-bij-scholengroep-over-en-midden-betuwe-lessons-learned/“de-investering-is-de-moeite-waard-gebleken”